
Van kinds af aan heb ik altijd al de computer willen gebruiken om ergens een oplossing voor te verzinnen. Dat begon eigenlijk met standaard school oplossingen. Ik vond bijvoorbeeld dat de kolommenbalans met handelskennis zoveel tijd in beslag nam, dat ik daar een computer programma voor gemaakt had. Dat gebeurde in die tijd nog op de MSX. Ja, pc's waren toen niet te betalen, en overigens waren de MSX en Commodore computers veel populairder. Maar oke, ik dwaal af. Ik kon op de computer de som uit het boekje overtypen en de computer maakte de kolommenbelans en printte deze nog uit op papier ook. Ik kan het gezicht van de leraar handels kennis op de Prisma nog voor me zien. Hij wist dat ik de kolommenbalans wel onder de knie had, dus vond hij het niet erg dat ik deze orginele manier heb verzonnen om mijn huiswerk te maken. Zijn motto was dat als je er een programma van kon maken, dat je de theorie erachter wel moest begrijpen.
Deze hobby van mij heeft een tijdje op de plak gelegen totdat ik bij Digi ging werken. Daar bij kreeg ik met de programmeer taal Foxpro te maken. Daarin werden alle programma's op het werk in gemaakt. In de loop der jaren heb ik me hier ook in verdiept en heb al diverse programma's gemaakt die ook verkocht zijn. Een voorbeeld hiervan is het Praxis programma. Alle Digi weegschalen die bij de praxis staan worden van een bestand voorzien die wordt ingevoerd in mijn programma. En zo zijn er wel meer voorbeelden te noemen (maar dat doe ik even niet). Eigenlijk ben ik dan via mijn werk bezig om computer oplossingen te maken, maar daar wil ik het even niet over hebben. Terwijl dat dus wel de zelfde hobbie is. Nee, ik ga het over project-jes hebben die niets met het werk te maken hebben.
En tijdje geleden begonnen de sudoku puzzels populair te worden. Bij het bekijken van dit leuke spelletje begonnen mijn hersens te kraken (kan ook zaagsel geweest zijn). Ik wil dan een oplossing verzinnen die simpel weg de oplossing van de puzzel geeft. Daar kan ik dan dagen mee bezig zijn. Niet alleen programmerend achter de pc, maar ook nadenkend in bed, zodat ik de slaap niet kan vatten. Uiteinderlijk, ongeveer 4 dagen verder, had ik een versie gemaakt die de sudoku's de baas was.
Maar de echte uitdaging kwam pas na het sudoku verhaal. Bij Rachels ouders hadden ze een leuk houten spelletje met 36 knikkers erop (zie plaatje). De bedoeling is om de balletjes te slaan door over de ballen te springen en aan het einde slechts 1 bal over te houden, die ook nog in het midden moet staan. Daar ben ik even mee bezig geweest hoe ik dit moest oplossen. Uiteinderlijk had ik een plan en begon met programmeren. Toen het programma af was, had ik verwacht dat ik de oplossing binnen een paar secondes zou hebben, maar dat was niet het geval. De computer bleef maar rekenen en rekenen. Ik was in de veronderstelling dat ik ergens een fout gemaakt had, maar dat was niet het geval. Ik had het wel goed gemaakt, maar had nooit rekening gehouden met de aantal combinaties die je hebt met 36 ballen (35 zetten). Ik had het programma zo gemaakt dat hij alle combinaties naliep en als hij die 35 zetten had gedaan dat ie dan pas klaar was. Toen ben ik maar even na gaan rekenen hoeveel combinaties er mogelijk waren. Bij de eerste zet heb je 4 mogelijkheden. Bij zet 2 zijn dat er 5 (maal 4 is dus al 20). En bij stap 3 waren dat er 6 (20 maal 6 maakt dus 120) ...enzovoort. Even ervanuit gaant dat elke zet gemiddeld 6 mogelijkheden heeft, kom je op een getal uit van een 1 met 28 nullen erachter. Mijn computer programma (laatste versie) kwam niet verder dan 60 miljoen zetten per dag. Kortom, dat gaat tientallen jaren duren voordat de oplossing gevonden zou worden. Ik heb het programma even een paar dagen laten draaien, maar bij 800 miljoen zetten heb ik het maar opgegeven. Jaja, een puzzel van 20 bij 20 centimeter met slechts 36 ballen erop die Jeroentje weet te verslaan. Echter kwam er nog een vervolg op dit verhaal. Als ik de oplossing zelf niet kon vinden, misschien dat het internet een oplossing wist. Nou, na een paar minuten googlelen, vond ik al iets interesants. De puzzel kwam uit Frankrijk en was ONOPLOSBAAR. Tja, het is Frans, dus ik was niet verbaast. De Engelse versie, waarbij de 4 buitenste hoeken ontbreken en er dus maar 32 ballen zijn, was wel oplosbaar en dat heb ik ook gevonden op het internet hoe je dat moet doen. Ga naar : http://www.irt.org/articles/js093/working.htm# als je wilt zien hoe dat er uit ziet.
Mazzel
Geen opmerkingen:
Een reactie posten