15 september 2007

Is er nog chocola van te maken?

Ik kreeg laatst een mailtje van het hoofdkantoor van een grote klant van ons. Ze wilde graag bij al hun 78 weegschalen het etiketje aangepast hebben. Oeps... dat was makkelijker gezegt dan gedaan. Eigenlijk betekende dit, dat we alle 34 filialen een bezoekje moesten gaan brengen. Tot overmaat van ramp, kregen we maar 1 week de tijd om dit alles te realiseren. Alles dus in week 37, want in week 38 moest het al draaien.

Hmmm, hoe gaat we dat realiseren? De hoofd van de service desk wist ons meteen te vertellen dat het onmogelijk was om naast onze al ingeplande storingen, dit er ook nog eens erbij te gaan doen. De expert van het type weegschaal waar het om ging, besloot om er een Jeroen van de helpdesk bij te betrekken. Samen weten we misschien meer. Al overleggend besloten we onze taken te gaan verdelen. Hij maakt een soort weegschaal computer programmatje, die het etiket layout aanpast, en ik nam de communicatie naar al die weegschalen onder mij hoede. Volgens ons, moest het in theorie lukken, maar in de praktijk hebben we dit nog nooit gedaan. Er mocht natuurlijk niets tegen zitten, want elke minuut programmeren was weer een minuut minder om eventueel monteurs in te kunnen plannen. Het hoofdkantoor mailde ons ook geregeld of het nog ging lukken ook. Een flinke onderneming dus, waarbij de spanning ook mee telde.

Na anderhalve dag programmeren was mijn kant van het verhaal klaar. Gelukkig zat het bij mijn collega ook mee. De twee losse eindjes konden we nu aan elkaar knopen en op de helpdesk konden we het geheel gaan testen. Het type weegschaal die de klant heeft, had ik nu ook op de helpdesk neergezet. Het systeem 'worked like a charm'..... Ideaal, maar het zou niet de eerste keer zijn dat het op de helpdesk wel werkt, maar bij de klant totaal niet. Gelukkig ging er een monteur naar een van de filialen toe. We besloten om dat filiaal als test te gaan gebruiken. Ook dit ging goed. De monteur kon keurig zien dat het etiketje wat uit de schaal kwam, was aangepast. We hebben toen het hoofdkantoor gebelt, en er samen nog een test filiaal uitgepikt. We moesten natuurlijk zeker weten dat alles goed ging. Ook bij dit filiaal werkte het perfect.......

Toen moesten we gaan kiezen. Drukken we nu op de knop "Alles updaten", of durven we het toch niet aan? We hadden het natuurlijk goed getest. Zowel op de helpdesk, als bij twee filialen was alles goed gegaan. Maar toch. Stel dat we ergens een fout hebben gemaakt, en er komen een aantal filialen stil te liggen. Dat zou toch vreselijk zijn? Ik voelde me als een fictive president van de verenigde staten die in een film de atoombom moest gaan inzetten. En dus op DE KNOP moest gaan drukken. Maarja, het moest gebeuren natuurlijk, want terug gaan, en dus alsnog monteurs in gaan plannen, lukte nu zeker niet meer. Zeker ook omdat de halve week zowat al voorbij was, voordat we op dit punt waren aanbeland. Ik nam de gok, en drukte op de knop. Het was een prachtig gezicht hoe de server pc van de klant, begon te communiceren met al die weegschalen. Het programma was bijna 40 minuten bezig voordat het standaard hoofdscherm weer te voorschijn kwam. Overal stond nu 'UPGEDATE' achter bij het status veldje.

Toen konden we alleen nog maar wachten, en maar hopen dat de telefoon van de servicedesk niet roodgloeiend zou staan. Het bleef gelukkig stil. Geen telefoontjes van filialen van die klant. Het verlossende email bericht kwam afgelopen vrijdag. In de titel stond "GELUKT!!! ". Onze contact persoon op het hoofdkantoor, had al een aantal filialen gesproken, en daar was alles goed gegaan. Het is nu dus een halve week later, en we hebben geen enkel filiaal gehoord die problemen hebben met hun etiket layout. We kunnen dus concluderen dat het dus goed is gegaan. Alle weegschalen op de chololaterie afdeling van deze klant, hebben dus nu de juiste etiket layout. Uiteindelijk hebben we er dus toch chocola van kunnen maken.

Mazzel

Geen opmerkingen: