18 augustus 2007

Mijn eigen stem

Laatst vroegen ze me of ik bij een vergadering wilde zitten omdat er een nieuw programma gemaakt moest worden. Nou, daar ben ik natuurlijk altijd voor de porren Dus ik was ruim optijd in de vergader kamer aanwezig.

Het ging over het volgende. De wet is weer eens aangepast. Dat is altijd goed nieuws voor ons, want dat betekend weer werk aan de winkel. Soms vermoed ik ook wel eens dat er een Digi medewerker in de regering zit, om zodoende weer wat nieuws te verzinnen. Hoe dan ook, de warenwet omtrend warme broodjes is veranderd. De situatie is nu als volgt. Als je een warme boordjes zaak hebt, en die broodjes worden in een toonbank ten toon gesteld. Mogen die niet ouder zijn dan 2 uur. Een soort versheids waarborg dus. Maarja, hoe ga je dat controleren en bijhouden? De desbetreffende klant heeft hier lang overna gedacht, en wilde dat in samenwerking met ons realiseren. We kamen tot de volgende conclusie.

Als er nu een warm broodje wordt gemaakt drukt er een labelprinter een labeltje af. Op dit labeltje staat natuurlijk de prijs en zo, maar ook een unieke etiket nummer en een barcode. De uiterste verkoop tijd staat er ook op, zodat de klant kan zien wanneer het tijd wordt om de rolemmer erbij te pakken. Tja, zonde natuurlijk, maar de wet is de wet. Dit moet natuurlijk goed bij gehouden worden, en daar komt mijn nieuwe programma om de hoek kijken. Feitelijk hoeft de klant niet zoveel te doen. Als hij een broodje maakt, moet hij alleen de bijbehorende sticker printen. Hij hoeft alleen maar in de toonbank te kijken of er eventueel iets weggegooit moet worden, en als dat zo is, scant hij de geprinte barcode die op de verpakking zit, en klaar is Kees. Aan het einde van de dag kan hij in het programma wat lijsten uitdraaien van de verkochte, en weggegooide produkten, zodat het mannetje van de controle dienst ook weer tevreden is. En de klant kan vrolijk naar huis toe gaan. Het oude systeem, wat ze tot nu toe gebruiken, kost heel wat meer tijd. Alles moest keurig op papier met de hand bij gehouden worden, dus daar werden ze niet vrolijk van.

Afgelopen week was ik, samen met de vertegenwoordiger, op het hoofdkantoor van de klant. We hadden een afspraak om het bedachte systeem te demonstreren. De betrokkenen waren er best te vreden over, maar hadden er natuurlijk wel op en aanmerkingen over. In hoevere die nu allemaal wordt toegepast is nog de vraag, maar ik ben ondertussen wel verder gaan denken over het systeem zelf. De sticker informatie wordt in de nieuwe versie automatisch om het hele uur opgehaald (uit de labelprinter). Bovendien wilde de klant zeker weten dat een scan goed gedaan was. Als de barcode gescant wordt, hoor je altijd een piepje. Dat doet de scanner zelf, maar als ik een barcode van een pak sigaretten scan, piept deze ook. Je moet dus goed naar het scherm kijken, of je de juiste barcode hebt gescant. Eigenlijk is dat niet zo lastig, want de scanner zit op de pc aangesloten, maar toch. 'Zou ik het niet makkelijker kunnen maken met geluiden en zo?', was de vraag. Ik ging aan de slag, en ondekte dat dit heel gemakkelijk in het programma was toe te voegen.

Enne, toen ben ik doorgedraait. Tenminste dat zei mijn collega Jeroen tegen me. Ik heb het nu zo gemaakt dat als de communicatie automatisch om het hele uur wordt opgestart, dat je dan mijn stem hoort. Als het communiceren klaar is, krijg je Jeroentje weer te horen. Dit heb ik zo gemaakt omdat de klant tijdens het communiceren, namelijk niet kan scannen. Dat was nog zo'n reden voor bezorgdheid van de klant. Nu hoor je dus de computer zeggen dat er gecommuniceerd gaat worden, en wanneer dit klaar is..... Daarna ben ik nog verder gegaan. De computer noemt nu ook het gescande stickertje op. Dus als ik bon 15 terug scan, zegt de computer (met mijn stem dus weer), 'een' en dan 'vijf'. Tja, ik ga niet alle getallen van 1 t/m 9999 inspreken. Dat is me iets te veel werk. De stem scan functie heb ik trouwens optioneel gemaakt. Je kan ook wat standaard windows xp geluidjes horen, voor als de scan goed of slecht is. Wat gebruiksvriendelijker is, moet de klant dan zelf maar uitmaken.

Binnenkort hebben we weer een demo bij de klant. Ze willen het systeem ook heel graag zelf uitgebreid testen voordat het in een testwinkel wordt neergezet. Hopelijk gaat het goed, en worden er nog veel meer winkels voorzien van dit nieuwe systeem. Dus als je ergens een warme broodjes winkel binnen wandeld en je hoort ineens mijn stem, kan dat betekeken dat ik honger heb gekregen. Maar het kan ook betekenen dat ze het nieuwe waarborg systeem hebben aangeschaft. Ze kunnen trouwens ook hun eigen stem gebruiken, want ik heb het net zo opgezet als bij de Tomtom.

Mazzel


Geen opmerkingen: