2 juli 2008

Spook computers

Zoals ik wel eens verteld heb, werkte ik jaren geleden in een computer shop. Mijn taak was het assembleren en repareren van computers. Zo af en toe zat ik in de buitendienst om verkochte pc’s te installeren, maar meestal zat ik binnen op de technische dienst. Zo nu en dan hadden we met een situatie te maken wat ik dan ‘het spook van de TD’ noemde. Dan hadden we met een computer te maken, die dus extreem vreemd deed. Terwijl de rest van de computers ‘normaal’ reageerde op bijvoorbeeld programmatuur, reageerde die dan net even iets anders. Ik kan me nog een situatie herinneren dat een klant een computer gekocht had, die alleen ‘normaal’ deed als die boven op de slaapkamer stond. Beneden deed ie vreemd en sloeg hij om de haverklap vast. Ja, computers blijven vreemde apparaten en dat ‘spook gedrag’ kom ik vandaag de dag nog steeds wel eens op de helpdesk tegen.

Laatst hadden we dus een klant aan de lijn die beweerde dat zijn computer elke keer vast liep bij de dagafslag procedure. Aanvankelijk had hij die problemen helemaal niet, maar we hebben een paar maanden geleden zijn software up-gedate. Dit hadden wij gedaan omdat hij een klanten kaart systeem had gekocht. Dit houdt in dat zijn klanten punten kunnen sparen met een spaarkaart en als die genoeg punten heeft, dan krijgt hij een waardebon. Na dit updaten kreeg de computer ineens kuren. En dat is dan natuurlijk niet altijd zo. Nee, de ene dag niet en de andere dag weer wel. Dit zijn de meest vervelende problemen die je op een helpdesk (of TD) kunt hebben. Ik heb liever dat iets het helemaal niet doet, dan dat het af en toe wel werkt. Het zoeken naar de oorzaak kon dus gaan beginnen. We weten dat de computer gebruik maakt van een ODBC driver om die klantenkaart gegevens uit de weegschaal op te halen. Die hadden we bij het updaten van zijn pakket ook moeten installeren. De programmeurs wisten ons te vertellen dat deze driver extreem gevoelig was voor netwerk problemen. Hoofdzakelijk bij draadloze netwerk systemen. Deze klant had natuurlijk een draadloos weegschaal systeem, dus hebben we een monteur een hele dag die kant op gestuurd om alles te gaan bekabelen. Helaas hielp dit dus niet. De klant hing een paar dagen later alweer aan de lijn met de melding dat zijn pc weer hing als een steen. Volgende stap was om te kijken of de netwerk verbinding misschien af en toe hapert. We hebben de computer een gehele dag laten ‘pingen’ naar de server weegschaal, maar die gaf keurig op tijd antwoord terug. Deze gegevens heb ik vandaag weer doorgegeven aan de programmeurs. Kijken of zij er wijs uit kunnen worden, maar persoonlijk denk ik dat het gewoon die ODBC driver zelf is. Die pc van de klant maakt daar gewoon ruzie mee.

Gisteravond lag ik in bed na te denken hoe ik dit probleem zou kunnen oplossen. Ik weet het….Het is geen goed idee om je werk mee naar huis te nemen, maar in sommige situaties ontkom ik daar gewoon niet aan. Bovendien was het een uitdaging om een alternatief te verzinnen voor het geval de programmeurs er niet uit komen. Ik kan moeilijk tegen de klant zeggen dat hij een spook computer heeft en dat ie maar een ander moet gaan kopen. Mocht ik binnenkort dus een groot vraagteken als antwoord krijgen (van de programmeurs), dan zou het handig zijn om voor de klant een alternatief te verzinnen.

Vandaag was het gelukkig niet zo druk bij ons op de helpdesk. Dat was de afgelopen twee dagen wel anders. Mijn doelstelling was om het ODBC gedeelte uit de dagafslag procedure te halen en dat te vervangen door een los programma, die ik dan zelf ging maken. Dit programma-tje moet met het computer programma communiceren, maar dus ook met de weegschaal. Dit was een leuke uitdaging omdat ik zelf in Visual Foxpro programmeer. Het computer programma die de klant heeft, is in Delphi gemaakt, die een Firebird database engine gebruikt en op de weegschaal draait Linux die met een Polihydra database engine werkt. Kortom, drie verschillende databases die in 1 computer programma-tje moet worden aangestuurd. Het was even wat uitzoek werk, maar het is me uiteindelijk gelukt. Ik kon het klantenkaart systeem gedeelte uit de dagafslag procedure halen en mijn ‘alternatief’ programma-tje nam dat keurig over. Morgen ga ik het nog uitgebreid testen, maar het ziet er naar uit dat ik in ieder geval een alternatief heb voor deze klant.

Mazzel

Geen opmerkingen: