3 maart 2009

Air Crash Investigation

Rachel en ik hebben de afspraak dat we een maand voordat we zelf gaan vliegen, dat we dan niet meer naar ‘Air Crash investigation’ mogen kijken. Maar zelfs dan is het moeilijk. Dit omdat het een erg gaaf programma is om te volgen.

Ik ben natuurlijk gruwelijk benieuwd of de crash van afgelopen week op Schiphol ook ooit in het programma zal worden behandeld. Ik reed ten tijde van de ramp op de A1 richting Amsterdam. Ik had daarvoor net een makkelijke klus in Laren (Noord Holland) geklaard, en reed met een tevreden gevoel weer terug naar Purmerend. Het begon op een gegeven ogenblik op te vallen dat er wel erg veel ziekenauto’s met loeiende sirenes voorbij kwamen stuiven. Aangezien ik toen nog niet wist wat er aan de hand was, vermoedde ik dat er verderop waarschijnlijk een ongeluk was gebeurd. Die conclusie kwam niet overeen met het rustige verkeer en het uitblijven van een file. Ik had de radio natuurlijk wel aanstaan, en kreeg toen de ware toedracht van al die flitsende blauwe lampen te horen.

Ik zat vanavond weer naar het indrukwekkende programma te kijken. Dit keer ging het om een vliegtuig dat in de oceaan was neergestort. Aangezien het vlak voor de kust van een eiland gebeurde, konden ook bij deze ramp veel mensen worden gered. Het hadden er nog veel meer kunnen zijn als de passagiers ook daadwerkelijk naar de gezagsvoerder hadden geluisterd en NIET alvast hun zwemvest hadden opgeblazen. Van de 175 mensen, kwamen er 50 levend uit het wrak te voorschijn. Inclusief de beide piloten. Dat was afgelopen week bij Schiphol wel anders. Daar hebben de gezagvoerders ‘in the line of duty’ het leven gelaten.

Mazzel

Geen opmerkingen: