18 mei 2007

20000ste

Ik heb het in de blogfiles wel eens eerder over het openstaande punten programma gehad, waar de helpdesk automatisering mee werkt. Ik heb er zelfs wel eens schermvoorbeelden van laten zien.... Ik ga het er weer over hebben, omdat het vandaag een historische dag is. Vandaag is namelijk de 20000 ste notering ingevoerd.



Het begon allemaal op 18 juli 2001. Jaren lang hadden de automatiserings helpdesk medewerkers 'gezeurd' voor een computer programma waarin ze de binnenkomende storingen konden noteren. Maar daar werd maar geen gehoor aan gegeven. Er kwam er uiteinderlijk wel eentje, maar die was zo vreselijk traag, dat die haast niet in de praktijk te gebruiken was. Daarna bleef het weer stil. Op een gegeven ogenblik heb ik toen zelf maar besloten om een programma te maken. Mijn programmeer kennis was in 2001 nog lang niet ver gevorderd, maar daar lag dan natuurlijk ook een uitdaging. Van elk programma dat je maakt, leer je namelijk ook weer.
Het openstaande punten programma 1.0 was na een paar dagen programmeren af. Het leuke van deze versie was het smile-tje. Hoe drukker het op een dag werd, hoe droeviger hij keek. Het was even wennen om een computer programma te gebruiken inplaats van 'de bijbel'. De notitie boekjes die we gebruikte om telefoontjes in op te schrijven werden door de medewerkers bijbels genoemd, omdat daar namelijk alles instond. Ik vond het altijd al een rare vergelijking, maar die benaming was in de loop der jaren nou eenmaal ingeburgerd. Het 'ketterse' computer programma werkte goed, maar was al snel toe aan een update. Mijn algemene foxpro kennis ontwikkelde zich in die tijd snel, en zodoende werd het openstaande punten programma 2.0 gemaakt. Deze was nog wat gebruiksvriendelijker dan de eerste versie. Smile-tje werd wel met pentioen gestuurd, maar dat vond hij vast niet erg. Na 2.0 kwam er nog een update naar 2.1 die ook multi user werd. Zodoende konden alle medewerkers van de automatiserings helpdesk in 1 database werken. Er zijn nog veel meer aanpassingen gemaakt in de loop der jaren. Zo is er een compleet plannings scherm in gebakken.

De kracht van het programma ligt nu in de grote database (van bijna 6 jaar). Vaak komen er collega's die vragen hebben over hoe iets gegaan is bij klanten. Vaak gaat het dan over situaties die maanden geleden zich hebben afgespeeld. Dat kan je dan natuurlijk niet meer herinneren. Maar aangezien alles wordt genoteerd, is het zo terug te vinden....

Het nut van het programma is dus ondertussen wel bewezen. Dus ik zal haast zeggen... op naar de 30000...
Mazzel

Geen opmerkingen: